Kosár
Az Ön kosara üres

Tea es szürrealizmus

Ezt a szürrealista tárgyat egy beszélgetés ihlette, ami Oppenheim és Pablo Picasso, valamint Dora Maar között zajlott a Paris caféban.......

Talált tárgy
 
Meret Oppenheim (Svájc, 1913-1985)
 

Párizs, 1936. Prémmel fedett teáscsésze, alátét és kanál.
A csésze átmérője 4 3/8" (10.9 cm); alátét 9 3/8" (23.7 cm); kanál hossz 8" (20.2 cm), magasság 2 7/8" (7.3 cm).
 
130.1946.a-c
A galéria címkéje 
Az erotikus tárgy: szürrealista kisplasztika a kollekcióból.

 Ezt a szürrealista tárgyat egy beszélgetés ihlette, ami Oppenheim és Pablo Picasso, valamint Dora Maar között zajlott a Paris caféban. Oppenheim prémmel bevont karkötőjét figyelve  Picasso megjegyezte, hogy végtére is bármit be lehetne vonni prémmel, mire a nő rávágta "Még ezt a csészét is az alátéttel." Röviddel ezután, amikor André Breton, a szürrealizmus vezető művésze kérte, hogy vegyen részt az első szürrealista kisplasztikai kiállításon Oppenheim egy áruházban vásárolt teáscsészét hozott, alátéttel és egy kanállal és az egészet kínai szarvas prémjével vonta be. Akciói során előkelő, feminin hangulatú tárgyakat alakított át érzéki töltetű szexuális tárgyakká.
 
Oppenheim műve ma már egészen más kontextusban értelmezhető. Szexualitása szépséggé silányult, felerősödtek az elmúláshoz, az elfogyasztás szürrealitásához kapcsolódó asszociációk. Különösen erős a tárgy zöld jelentése, a tea és a kihalófélben lévő zöld természet (éppen a kínai szarvas) melankolikus felhangot ad a tárgynak. "Ha inni próbálnánk belőle - mondta egy barátunk - nem tea, hanem a szarvas vére folyna belőle." Így változik a művek töltése. Más Oppenheim művek provokatív felhangja teljesen lekopott - a modell hátára festett violinkulcs ma legfeljebb jó - de nem a legjobb - ötlet lenne egy tetoválószalonban.

 

Oppenheim önarcképe